Yeni Sitemizde Yayındayız

Politika Dergisi Sayı 15

href="http://www.politikadergisi.com/sites/default/files/PD15.zip">Politika Dergisi Sayı 15'i İndirmek İçin Tıklayın.

 

26 Kasım 2007 Pazartesi

Şeriat Aslında nedir, Nasıl algılanmaktadır?

Şeriat;vahiy yoluyla peygamberlere inen kitaplardan ve peygamberlerinde bunları destekleyici veya kuvvetlendirici sözlerinden oluşan hayata dair nizam ve düzeni amaçlayan kanunlar ve hükümler bütünüdür.Yani her peygamberin kendine özgü bir şeriatı vardır ve bununla anılırlar.Yahudilik,hristiyanlık degil(çünkü bunlar kavim isimleridir) musevilik,isevilik ve muhammedilik gibi..Yani Adem(a.s)dan bu yana Hz.Allah toplumların durumlarına ve ihtiyaçlarına göre kanunlar manzumesi göndermiştir.Bu hükümlerde kaynak aynı olmasına ragmen toplulukların ihtiyaçlarına göre gönderilen hükümlerde temel unsurlar aynı olmasına ragmen,detaylarda bazı farklılıklar meydana gelmiştir.Yani en son gelen Kuranı Kerim en teferruatlı ve insanlığın sonuna kadar elinde bir anayasa kitabı gibi hertürlü sorununa cevap verebilecek şekilde gönderilmiştir.

Bu sürecin bu şekilde olmasının hikmeti ise;toplumların gönderilen hükümleri hayata geçirip geçirememesi ile bağlantılıdır.Yani toplumlar geliştikçe ve mükemmelleştikçe inen hükümlerde ona göre gönderilmiştir.Yani Allah dileseydi Hz.Adem'e Kuran-ı Kerim'i gönderirdi ve kıyamete kadarda geçerliliğini isterdi.Ancak 14 asır önce gelmiş hükümleri bugün bile bazılarını yorumlamakta ve algılamakta zorluk çektiğimiz bu evrensel hükümler bütününü ozamanki insanlar hiçbirşekilde anlayıp hayatlarına uygulayamazlardı.Dolayısıyla gönderilen ilahi kanunlar kitabı işlevsiz olurdu.

Bu konunlar içerisinde hangisini ele alırsanız alın moder dünyadaki çok eğitimli hukukçuların,kanun yapıcıların ortaya cıkarmış olduğu kanunlarla mukayese ettiğinizde o hükümlerin üstünlüğünün olugunu çok bariz birşekilde göreceksiniz.Bunu şöyle bir örneklendirme ile açmak isterim.Siz bütün teknolojiyi kullanarak bir makina yaptığınızı düşününün.Ve bu makinanın sizden daha akıllı oldugunu daha iyi düşündüğünü kabul edebilirmisiniz? Böyle birşey mümkün değildir çünkü siz ona ne yüklemişseniz onu bilebilir.Bizlerde dolayısıyla aynı konumlardayız.Ayrıca yanlış anlaşılan birşey daha var ki Kuran da yazılan hükümler hayatımızın her noktasına değil ana prensiplere hitap etmektedir ve gerisini Allah kullanıra bırakmaktadır.Yani arzı ben yarattım ana prensipleride koydum onu sen düzenleyeceksin demektedir.

Ancak günümüzde şeriat denilince öyle bir algılama şekli vardır ki el kol kesen,dört hatunla evlenmeyi tavsiye eden ve 14 asır önceki yaşamı öneren bir düşünce biçimi oluşmaktadır.Oysa ki yukarda bahsettiğim gibi bu hükümler tarafsız ve sağlıklı bir bakış açısıyla incelendiğinde içinden İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi,demokrasi,cumhuriyet ve laiklik en doğru anlamlarıyla çıkmaktadır.

Olaya böyle bakabildiğiniz zaman sokaklarda 'Kahrolsun Şeriat' diye bağırdığınızda ne kadar gülünç bir olay sergilediğinizi umarım anlatabilmişimdir..

Büşra NAS

6 yorum:

Adsız dedi ki...

Yazının çelişkilerle dolu olmasını geçtim, yazım yanlışları daha çok canımı sıktı. Yazar diye karşımıza bu tarz insanlar mı çıkacak ? İnternet sayesinde yazar olmak bu mudur şimdi ?

Gökhan DAĞ dedi ki...

Öncelikle ben yorumunuz için size teşekkür etmek istiyorum. Yazıda yazım yanlışları olduğu bir gerçek; lütfen bunu bu seferlik mazur görün. En kısa zamanda düzeltileceğine eminim. Ayrıca yapıcı eleştirilerin (en azından bizim için) ben daha faydalı olacağına inanıyorum. Teşekkürlerimle...

Adsız dedi ki...

"Devlet" kavramı Kuran-ı Kerim'in hiç bir yerinde geçmemektir.Dolayısıyla ne demokrasi ne de laiklik gibi kavramları kutsal kıtabımızla bağdaştırmak hem yanlıştır hem de kitabımıza saygısızlıktır.Eğer ortada devlet yönetimi varsa bu asla şer-i kurallara göre olmaz,olamaz.Bu Osmanlı Devleti'nde de böyle olmuştur.Yasalar dini kurallara göre yapılmamıştır.Bir kanun yapılırken ilk baş yasa konulur,ondan sonra dine uygun bir şekilde uydurulurdu.Anlaşılacağı üzere kati suretle dini kurallar yasanın önüne geçmemiştir.

Adsız dedi ki...

isimsiz yorum yapan arkadaşımıza öcelikle ciddiye alınması için kendisine bir isim bulmasını tavsiye ederim.gördüğünüz çelişkileride yazarsanız açıklık getirmeye çalışabilirim.yazar olmak gibi bir iddiamda yok.serbest bir platform ve düşüncelerimi yazdım ama yazım hataları konusundada özür dilerim bilmediğimden degil dikkatsizliğimdendir.Halil arakadaşımızada şunu söylemek isterim devlet yönetimi,laiklik ve deokrasi kavramlarının direk olarak Kuran'da geçtiğini iddia etmedim zaten vurgulamak istediğim evrensel ana prensiplerin verildiği ve yorumununda zamana göre insanlara bırakıldığıdır..

Adsız dedi ki...

İsimsiz yorumda bulunduğum için ciddiye alınmadığımı mı söylüyorsunuz. Peki biz sizi nasıl ciddiye alacağız, sizin isminiz Modest midir ? Ben yine isimsiz olarak yorumda bulunuyorum. Bunu da ciddiye almanıza gerek yok o zaman.

Adsız dedi ki...

hırsızlık yapanın elinin kesilmesi, tecavüze uğrayan kadının recmedilmesi gibi hadiselere "allahın kuralları" demek hangi zihinsel özrün getirisidir o da bir muammadır.

Yazı Hakkındaki Yorumunuzu Bırakın

© Blogger Templates | Tech Blog